• Behandler som gir triggerpunktbehandling til pasient

Hvorfor prøve triggerpunktbehandling?

I løpet av en stresset hverdag er det mange som merker plagene av spendt/smertefull muskulatur. Ved spendt muskulatur kan det oppstå triggerpunkter. Dette er «muskelknuter», der et område av muskulaturen har forkortet seg. Disse «muskelknutene» kan gi refererte smerter, det vil si smerter som ikke nødvendigvis er der triggerpunktet er. Har man triggerpunkter i nakke/skulderområdet kan dette f. eks gi smerter til hodet.

Ved triggerpunktbehandling vil fysioterapeuten trykke på «muskelknuten» for å løsne denne. Under behandlingen vil pasienten som har hodesmerter kunne få triggerpunktbehandling på nakkemuskulatur for å løsne på disse smertene. Ved siden av uttøyning av muskulaturen vil dette kunne være med på å minske smertene betraktelig. Jeg har god erfaring med bruken av denne typen behandling. Alle kan ha nytte av triggerpunktbehandling, det er tross alt veldig få av oss som aldri er stresset eller har smerter og spenner muskulaturen. Ofte har man smerter pga. andre skader, noe som gjør at man spenner seg i muskulaturen, og dermed får enda mer smerter. Derfor kan en med f. eks prolaps ofte få mer smerter pga. muskelsmerter/triggerpunkter.

Som nevnt kan altså smerter et sted skyldes, triggerpunkter som er et helt annet sted enn der smertene er. Dersom man sliter mye med muskelsmerter kan derfor triggerpunktbehandling være et godt alternativ i behandlingen. Selvfølgelig i kombinasjon med uttøyninger/øvelser fra fysioterapeut.

2017-10-17T11:37:06+00:00oktober 17th, 2017|0 Comments